Congrés científic per a Joves Investigadors

P60510-132057El passat 28 de maig va tenir lloc l’acte de cloenda de l’Investiga amb el Recercaixa, projecte en què els membres de l’equip hem col·laborat amb les escoles de Bordils i Quatre Vents de Blanes en l’elaboració de dues recerques en ciència política.

La Dra. Eva Anduiza, com a Investigadora Principal del projecte, i els nens i nenes de les dues escoles, van presentar a l’Aula Àgora els resultats del treball fet durant aquest curs.

D’una banda, l’Escola Quatre Vents, ha volgut donar resposta a la pregunta “Per què som l’única escola sense gimnàs de la ciutat?”. A partir d’aquesta pregunta d’investigació, els alumnes de 5è han llegit i analitzat les diferents lleis d’educació per tal de comprendre el canvi que l’educació física ha experimentat des de l’inici de la democràcia en el sistema educatiu; han entrevistat a membres de la Direcció de l’escola Quatre Vents, de l’AMPA de l’escola i de l’Ajuntament per tal de conèixer les necessitats del centre i d’identificar les responsabilitats polítiques. Han fet una recerca sobre la situació de la resta d’escoles de la ciutat i, també, sobre l’evolució dels governs locals, autonòmics i estatals. Han aplicat diferents tècniques de recerca com les enquestes i l’anàlisi documental i, fins i tot, s’han atrevit a dissenyar, d’acord a la normativa, el seu futur gimnàs. Finalment, han treballat en una campanya de recollida de signatures per a materialitzar el seu projecte. Podeu veure un póster il.lustratiu i les alumnes encarregades de la presentació aquí:

Per la seva banda, l’Escola Bordils va decidir estudiar les migracions al seu poble i a la ciutat de Girona. Després d’una aproximació teòrica al fenomen de la migració (tipus de moviments migratoris, marcs legals i figures jurídiques…) els alumnes de 5è de l’escola van aplicar diferents tècniques d’anàlisi. Van elaborar guions d’enquestes que van passar a persones migrades de Bordils i de Girona per tal de conèixer tant les raons per migrar com els processos d’adaptació i integració al nou territori. Van dur a terme una interessant cerca de dades a través del servei d’estadística de la Generalitat de Catalunya i van elaborar un arbre genealògic individual per tal d’identificar processos migratoris en les seves famílies. Van voler conèixer quina resposta política i social se li donava al fenomen migratori, motiu pel qual van entrevistar-se amb responsables polítics de l’Ajuntament de Bordils i dels Serveis Socials i amb representants d’entitats i ONGs d’atenció a la població immigrada. L’escola va rebre també la visita de sirians residents a Girona per tal de conèixer, més en profunditat, la situació dels refugiats. Podeu veure un póster resum del seu treball aquí:

Volem aprofitar per agrair als nens, nenes i mestres de Bordils i Quatre Vents la seva implicació en els projectes, el treball desenvolupat, les ganes d’aprendre i molt especialment haver-nos donat l’oportunitat d’acompanyar-los en aquesta petita aventura. Estem realment impressionats amb la feina feta, moltes felicitats!